perjantai 3. maaliskuuta 2017

Elämyksellinen päivä

Päiväristeily Tukholmaan

Suomi muuttui entistäkin tasa-arvoisemmaksi maaksi maaliskuun ensimmäinen päivä. Nyt kaikilla on mahdollisuus seilata tasa-arvoisesti avioliiton satamaan. Meidänkin aikaisemmin solmima rekisteröity parisuhde muutti muotoaan kyseisenä päivänä. Siksi mekin halusimme seilata ja juhlistaa kyseistä päivää, joten lähdimme Viking Linen M/S Mariellan päiväristeilylle iki-ihanaan Tukholmaan.
Tukholma tarjoaa yllättävänkin paljon koettavaa.
Nousimme laivaan Maarianhaminan satamassa ennen kukonlaulua. Suuntasimme Seaside Premium-luokan hyttiimme, jonka varusteluun kuului muun muassa parivuode muhkeine petivaatteineen, jääkaappi juomineen, televisio sekä totta kai vaihtuvat merinäköalat ikkunoista.
Pidimme Seaside Premium-hyttimme raikkaan vaaleasta sisustuksesta.
Koska aamu oli vielä varhainen, niin päätimme vielä käpertyä peittoihin. Juuri ennen silmäluomien lupsahtamista kiinni oli mukava ihailla kirkasta tähtitaivasta sängystä. Kun seuraavan kerran avasimme silmiämme, niin olimmekin jo Tukholman saaristossa. Ennen satamaan saapumista kävimme valmistautumassa Tukholman valloitukseen aluksen Sea Side Caféssa.
Meillä oli hyvin aikaa kierrellä kaupungilla.
Päivän agendana oli tutustua lisää trendikkääseen Södermalmin alueeseen. Löysimme paljon meille mielenkiintoisia kohteita. Lähin sijaitsi alle 600 metriä Viking Linen Tukholman terminaalilta, nimittäin lemmikkitarvikeliike XL-Zoo. Sääennusteet päivälle olivat vaihdelleet auringosta aina runsaaseen räntäsateeseen. Lopputuloksena oli kuitenkin hyvä kevätsää, joten kiertely ja tutkailu kävellen onnistui mukavasti. Esimerkiksi ihastuttavan elintarvikkeita myyvän Urban Delin ohitse ei pysynyt kävelemään.
Södermalm on muuttunut työläiskaupunginosasta
luovaksi ja suosituksi kaupunginosaksi.
Urban Delin mielenkiintoinen valikoima houkutteli tekemään ostoksia.
Slussenin torilta löysin puolestaan itselleni ihastuttavan värikkään repun. Vierailimme myös Katarinahissenin näköalapaikalla, josta näki yllättävän hienosti kaupunkia. Matka jatkuikin luontevasti Tukholman vanhaan kaupunkiin, jossa vierailimme kivijalkamyymälöissä sekä Kungliga Myntkabinettet-museossa. Museo on Tukholman kuninkaanlinnan vieressä ja se esittelee historiallisia rahoja. Esillä on esimerkiksi maailman suurin kolikko. Museoon on vapaa sisäänpääsy. Löysimme päivän aikana myös mielenkiintoisia kirpputoreja, kuten Stockholms Stadsmission ja Ersta Second Hand.
15 cm korkea Järnpojke on Ruotsin pienin julkinen patsas.
Päivä Ruotsin pääkaupungissa oli onnistunut sekä ylittänyt odotukset. Hytissä tutkailimme vielä ostoksiamme ja seurasimme lähtöä Tukholmasta. Ensimmäisen aviopäivämme kunniaksi olimme varanneet paluumatkalle yllätyksellisen yhdeksän ruokalajin maistelumenun M/S Mariellan Plate-ravintolaan. Plate on osa ennennäkemätöntä ravintolakonseptia Itämerellä. Vastaava konsepti löytyy aluksen linjaparilta Viking Linen M/S Gabriellalta.
Hytistämme oli hyvä seurata paluumatkamme alkua.
Plate – Social Dining
Platen ruokalista koostuu yllätysmenuista. Valittavana olivat joko seitsemän tai valitsemamme yhdeksän ruokalajin maistelumenut. Annokset ovat siis täysiä yllätyksiä, erikoisruokavaliot huomioiden. Kokit valmistavat Platen herkulliset annokset avokeittiössä. Annokset olivat innovatiivisia ja erittäin kauniita. Makumatka oli selvästi luotu intohimolla ja sitä olikin mukava nautiskella kaikessa rauhassa.
Sienikeitto pikkelöidyillä punasipuleilla yllätti erittäin positiivisesti,
vaikka en edes ole (tietääkseni) sienten ystävä.
Tarjoilija muisti meitä kauniilla ruusulla.
Kokonaisuuden kruunasi ravintolan mielenkiintoinen sisustus pienine yksityiskohtineen, upeat merimaisemat suurista ikkunoista sekä sydämellinen palvelu. Minusta oli myös mukava päästä maistamaan sellaisia ruokia mitä en tavallisesti koskaan tilaisi ravintolassa – yllätyksekseni ne olivat juuri ne parhaimmat annokset!
Kaunis auringonlasku oli osana päivällistämme.
Yksi maistelumenun jälkiruoista, jossa oli muun muassa pistaasikakkua ja popcornia.
Yhdeksän ruokalajia alkaa jo tuntua myös mahassa, joten kierros Tax Freessä oli paikallaan. Verovapaiden ostosten jälkeen meillä oli vielä aikaa ruokalevolle, ennen kuin saavuimme takaisin Maarianhaminaan. Yhteen päiväänkin saa paljon mahtumaan, kunhan sen aloittaa ajoissa!

-Roope-

1. Ihanaa!
    Miäkin haluun tommosen hytin ja menuun!

=) A

1. Ymmärrän täysin! Hytti tarjosi mukavaa luksusta merimatkaan ja sen uusi sisustus oli ihanan raikas. Ja ne peitot! <3

Plate oli todellakin yllätyksellinen ja mielenkiintoinen kokemus. Oli rentouttavaa vain istua alas ja nauttia. Tarjoilija kertoi herkullisista annoksista ja antoi hyviä juomasuosituksia.

2. Kuulostaapa kivalta reissulta! Onnea avioliitto-muodonmuutoksesta ❤

3. Onnea, onnea ja rakkautta teille! Avioliiton satamassa on ihanaa (vaikka kyllä sielläkin joskus myrskyää...)! <3

4. Eka postaus minkä sulta luen, ja heti painoin seurausnappia! Tekstiä on tosi helppo seurata ja muutenkin viihtyisä blogi ulkoasuineen ja postauksineen! Älä koskaan luovu tästä, oot hyvä kirjottamaan! Tämäkin postaus oli tosi kiva ja mukava 'kertomus'!:) HURJASTI ONNEA TEILLE! <3

1. Kiitos onnitteluista ja paljon kiitoksia mukavasta palautteesta! Hienoa kuulla millaisia tunteita blogini herättää. Kannustavat palautteet antavat totta kai myös halua jatkaa ja tehdä blogia täysillä.