keskiviikko 8. heinäkuuta 2015

Tallinna kuuluu kesään!

"Eesti on my mind!”

Olimme pitkään suunnitelleet matkaa Tallinnaan, joka on myös entinen kotikaupunkimme. Lopulta päädyimme ostamaan lentoliput Estonian Airin lennolle Tukholman Arlandasta Tallinnaan ja takaisin. Tällä vaihtoehdolla saimme enemmän aikaa Tallinnassa, koska muuten laivamatkat Maarianhaminasta Tallinnaan (meno/paluu) olisivat vieneet ison osan ajasta.

Viking Linen M/S Rosella Maarianhaminassa.

Ville Viking! <3

Lähdimmekin matkaan Maarianhaminasta Viking Linen M/S Rosellan päivävuorolla Kapellskäriin. Ajettuamme laivaan kutsui jo aurinkokansi meitä. Aurinkoisessa säässä saimme ihailla loittonevaa Ahvenanmaan saaristoa ja nauttia kylmää juotavaa. Merimatkan aikana ehdimme myös suunnittelemaan päivän ohjelmaa, tekemään pieniä ostoksia sekä haukkaamaan välipalaa.
M/S Rosellalla liehuu Ahvenanmaan lippu.

Saavuttuamme Ruotsiin jatkui matkamme heti Uppsalaan, jossa poikkesimme ostoksilla Ikeassa, Bauhaussissa sekä Mustin ja Mirrin ruotsalaisessa vastineessa Grizzly Zoo:ssa. Ikeassa söimmekin itsemme ähkyyn edulliseen hintaan.

Uppsalasta matkamme jatkui kohti Arlandan kansainvälistä lentoasemaa ja Swedavialta olimme ostaneet valmiiksi parkkipaikan autolle. Lentoasemalla jälleen mietin, että miksi matkustajia kehotetaan tekemään lähtöselvitys etukäteen netissä? Jos matkustajalla on ruumaan meneviä matkatavaroita (kuten meillä), joutuu hän silti kääntymään asiakaspalvelijan puoleen antaakseen laukun ruumaan. En ymmärrä!

Menomatkalla lensimme Estonian Airin Embraer 170 -koneella. Koneesta olikin hyvällä säällä mukava bongata laivoja sekä tuttuja paikkoja. Ystävällisen palvelun saattelemana laskeuduimme Tallinnaan. Tilasimme taksin Tallinnan Lennart Meri -lentoasemalta vanhaan kaupunkiin, jossa meillä oli hotellihuone varattuna.

Estonian Airin siivillä Tukholman saaristossa.

Tallinn Historical Hotelsin Lai 5 sijaitseva 4 tähden St.Olav Hotel oli majapaikkanamme Tallinnassa. Hotellin satumaisen keskiaikainen sisustus oli erittäin tyylikäs. Meidän huoneemme sijaitsi kolmannessa kerroksessa. Lähdimme vielä illalla kävelemään Tallinnan kaduille ja nauttimaan lomasta!

Kävimme syömässä Taco Expressissä
vanhassa kaupungissa (Suur-Karja 18).
Suosittelemme lämpimästi!

Hotellin suurin miinus oli huoneen aivan littanat tyynyt. Illalla lisätyynyjä pyydettäessä ilmoitettiin yhden hinnaksi 26 euroa/yö – jäi muuten lisätyynyt ostamatta.

Aamulla heräsimme aikaisin aamiaiselle hotellin toiseen kerrokseen. Masut täynnä vyöryimmekin sen jälkeen kohti Balti Jaaman toria Tallinnan päärautatieaseman viereen. Torilla myydään tuotteita laidasta laitaan – hedelmiä, vihanneksia, vaatteita, koriste-esineitä, hautakiviä… Kävin myös päivittämässä hiukseni kesään 2015. Iltapäivällä teimme myös sightseeingin entisen kotimme maisemissa Nõmmellä ja vierailimme Jonnyn ystävättären luona Lasnamäellä.

Lasnamäe
Illaksi suuntasimme yhteisen kaverimme mökille Vääna-Jõesuuhun, joka sijaitsee n. 30 km Tallinnasta länteen. Söimme, joimme ja puhuimme sekä taas söimme. Mukavan illan päätteeksi olisi ollut ihana laittaa pää kunnolliseen tyynyyn, mutta onneksi niin väsyneenä ei lopulta jaksanut enää edes välittää hotellin littanoista tyynyistä.

Toisen yön jälkeen suuntasimme jälleen aamiaisen kautta kaupungille tekemään viimeisiä ostoksia (aamiaisen olisi voinut jättää vaikka väliin, koska olimme vielä aivan täynnä edellisen illan grillailusta). Kävimme mm. Eestin omalla ”Stockmannilla” eli Kaubamajassa sekä Sikupilli -kauppakeskuksessa. Matkalaukkuihin ängimme mm. kylpyhuonetarvikkeita, kissanleluja, mehua, viiniä, lihaa…
Paluulento Estonian Airin CRJ900 NextGen:llä.

Ennen lentoa söimme vielä Tallinnan lentoasemalla sekä teimme ostoksia. Arlandaan lensimme jälleen Estonian Airin siivillä. Myös paluulennon aikaan oli upea sää bongailuun.

Kesäinen Tallinna on hurmaava!

Laskeuduttuamme Arlandaan ja saatuamme ruumasta matkatavarat suuntasimme autollamme jälleen Uppsalaan. Kävimme tekemässä hankintoja Biltemassa sekä muuten vain tutustumassa kaupunkiin. Viking Linelta olimme varanneet paluun Ruotsista Ahvenanmaalle M/S Rosellan iltavuorolla. Ennen laivalle menoa kävimme myös matkalla katselemassa Norrtäljen keskustaa.

Uppsala domkyrka (Uppsalan tuomiokirkko)
Pohjoismaiden suurin kirkko on valmistunut vuonna 1435.
Norrtäljen keskustaa.
Viking Linen autolähtöselvitys Kapellskärissä.

M/S Rosellan À la Carte ravintola La Roseen olimme tehneet etukäteen pöytävarauksen. Saimme herkutella erittäin maukasta ruokaa mukavan palvelun kera. Viking Linen ehdoton vahvuus Itämerellä onkin sen ammattitaitoinen keittiöhenkilökunta! Toki kävimme vielä tekemässä viimehetken löytöjä aluksen Quality Outlet -myymälässä sekä myös Tax Freen puolella.

Rantauduttuamme Maarianhaminaan suuntasimme vilkkaasti kohti kotia, jossa meitä odottivat rakkaat karvapallo-Ellat; Gabriella, Cinderella ja Mariella. Loma oli ihana, mutta vieläkin ihanampi on koti!
Borta bra men hemma bäst!

-Roope-

1. Me lennettii viime viikon maanantain Mariellan ja Symphonyn yli ku mentii Roomaa, näytti kyl aika veikeelt ku kumpiki oli sellasii tosi pienii kärpäsii siel vedes :D

Ja takasin tullessa lennettii kans Tallinnan yli ja melkei meiän oman kodinki yli :D

1. Laivoja on aina kiva bongata! Myös tuttuja paikkoja toki. Toivottavasti oli mukava loma! :)

2. Joo oli, Finnairin puolesta oli porukka järkänny lennoille pari kivaa yllärii :D
      Ja oli Roomaki hieno kaupunki :)

Siel oli ainaki lämmin! :D

3. Jos ette oo käyny ni kannattaa käydä vaik sillei et on pari päivää siel (viikko oli kyl pikkasen liikaa.. :D )

4. Juu ei oo käyty, kiitos vinkistä :)

2. Tosi kiva postaus, me ku lennettii Oulust Helsinkii ni näky jotain pikkusii veneit/sisävesi risteilijöi :D
    Tallinna on kyl ihana kesäl :)

1. Varmasti mielenkiintoista katseltavaa nekin.

Ja juurikin niin, koska talvisin Tallinnan lumiauraus ei ole ihan huippua ;)

3. Ihan mahtava toi vika kuva, päätti kirjotuksen tosi hienosti! Mukava lukea sun tekstejä ja mukava varsinkin että teillä oli kiva loma. :)

Lähtöselvityksestä tuli mieleen et onks se suositeltu etukäteen esim. paikan varauksen takia? Tai esim kun ite menee Helsinki-Vantaalle nii tekee automaatilla lähtöselvityksen ja sit viskaa laukun sinne hihnalle. Kai ne koittaa itsenäistää ihmisiä? :D En tiiä, kuhan pohdin..

1. Kiitti Liisa - ja ihanaa, kun jaoit ajatuksiasi! :)

No nyt olimme tehneet netissä tosiaan lähtöselvityksen, niin kuitenkin laukkua piti viedä sinne tiskille missä tarkasteltiin lippua ja laitettiin laukkua menemään ruumaan... Ja onko se paikan varaaminen kuitenkaan niin tärkeää? :D Se suosii kyllä niitä, ketkä menevät vain käsimatkatavaroilla.

4. Mitäs mieltä olitte Tallinnan lentokentästä? Meistä se on maailman kodikkain lentoasema. :)

1. Yllättävän paljon oli palveluita tarjolla ja mukavan selkeä lentoasema. Istumapaikkoja oli myös runsaasti tarjolla :) Plussaa siitä, että laukut odottivat jo hihnalla, kun tulimme hakemaan laukkuja - nopeaa palvelua!