sunnuntai 23. elokuuta 2015

Satu elää.

Eläköön!

Pakkasimme itsemme sekä naapurin neljävuotiaan pojan autoon ennen kuin edes kukko oli ehtinyt perjantai-illan päätteeksi kunnolla nukkumaan. Suuntasimme auton kohti Långnäsin satamaa, jossa teimme lähtöselvityksen Viking Linen M/S Amorellaan - matka Naantalin Muumimaailmaan oli alkanut! Koko aamuöisen merimatkan Ahvenanmaalta Turkuun nukuimme hytissämme. Aamulla laivan saavuttua satamaan kävimme Turussa syömässä aamiaista sekä Raisiossa ostoksilla.
M/S Amorella saapumassa Långnäsiin.
Hyvää huomenta! Mars mantereelle.
Seitsemään kuukauteen en ollut käynyt Manner-Suomessa.
Muumimaailmaan oli helppo löytää selkeiden opasteiden ansiosta.
Vihdoin Muumimaailmaan!
Lähdimme kohti Naantalia, jossa parkkipaikan löydyttyä olikin mukava nauttia Naantalin auringosta. Olimme hyvissä ajoin liikkeellä, joten jouduimme hetken odottamaan Muumimaailman aukeamista.
Muumimaailma oli yhä yhtä ihastuttava, miten sen lapsuudesta muistinkin! Kaikki yksityiskohdat olivat niin viimeisenpäälle hiottuja. Laadukkaat esitykset Teatteri Emmassa, hahmot olivat koko ajan nähtävillä ympäri puistoa, mukavasti katseltavaa sekä myös aktiviteettejä, todella ystävällinen henkilökunta ja kohtuullinen hintataso yllättivät positiivisesti.

Hei Muumit!
Muumitalon keittiö
Drontti Edvard ja uimahuone
Teatteri Emma
Nipsun koti
Hämmentävää tosin oli se, että paikkoja aloitettiin sulkemaan jo hyvissä ajoin ennen Muumimaailman sulkeutumista. Tästä aiheutuikin ikävä sekaannus ruokailun suhteen Mamman keittiö -buffetissa. Ruokailua ostaessa meille ei kerrottu ravintolan sulkeutuvan noin puolen tunnin kuluttua, eikä sitä ettei ruokaa enää tuoda lisää. Keskustelu esimiehen kanssa johti lopulta onneksi ruokailun hinnan palautukseen. Erikoista, että ravintola suljetaan jo kaksi tuntia ennen puiston sulkeutumista - varsinkin kun koko puisto on avoinna vain kuusi tuntia! Saman huomasimme myös ruokailun jälkeen, yksi toisensa jälkeen mm. kioskeista ja ruokapaikoista laitettiin kiinni. Me olisimme ainakin halunneet vasta lopuksi kiertää kojuja, mutta ovia laitettiin kiinni nenän edestä. Eikö olisi kannattavampaa pitää kojut auki loppuun asti ja "ottaa ihmisiltä viimeisetkin rahat lompakosta", varsinkin kun nämä sijaitsevat poistumisportin läheisyydessä?
Muumipeikon talo sekä Muumitalo
Muumipeikko oli Muumitalolla.
Seikkailua Yksinäisillä vuorilla.

Muumipapan laiva

Muumimaailma sijaitsee Naantalissa Kailon saarella.
Mörkö!
Hattivattien luolassa oli sähköä ilmassa.
Nipsun putiikki sekä Tiuhtin ja Viuhtin jäätelöbaari
Muumimaailmasta jäi kuitenkin meille yllä mainitusta hämmennyksestä huolimatta todella positiivinen mielikuva ja käynnistä tuli mieleenpainuva. Oli myös mukava nähdä, kuinka naapurin poika oli innoissaan! Kauniissa ilta-auringonpaisteessa poistuimme puistosta ja muistelimme päivän temmellyksiä.

M/S Viking Grace Turun satamassa.

Autolla laivaan.
Herkuttelimme M/S Viking Gracen modernissa Franks´s -ravintolassa.

Paluumatkan mantereelta Ahvenanmaalle teimme Viking Linen tyylikkäällä M/S Viking Grace -aluksella. Merimailit sujahtivat nopeasti touhutessa leikkihuoneissa, herkutellessa ravintolassa, shoppaillessa Tax Free -myymälässä ja hytissä nukkuessa ennen takaisin Ahvenanmaalle saapumista.