maanantai 23. marraskuuta 2015

Jälleen merellä

Viikonloppu Manner-Suomessa

Valmistauduimme viikonlopun lomamatkaan syömällä lounasta Maarianhaminassa. Valitsimme aikaisempien hyvien kokemuksiemme perusteella aivan keskustassa olevan Viking Linen Park Alandia hotellin ravintolan. Listalta tilattaviin lounasannoksiin kuuluu myös hyvä salaattipöytä. Kylläisenä olikin hyvä alkaa suunnata kohti satamaa, josta nousimme M/S Viking Gracen kyytiin. (Huomio: Viking Line Abp myi Park Alandia hotellin maaliskuussa 2016 yhtiölle Ab Rafael.)
Viking Linen Park Alandia hotellin ravintola.
Merimatka Turkuun meni nopeasti, jota nautimme suurimmaksi osin aluksen olohuonemaisessa Retro Bar & Dancingissä, eli Retrossa. Viihdetiimi oli järjestänyt Retroon paljon erilaista toimintaa - tanssit, bingo, Ville Vikingin tapaaminen... Lisäksi oli mukavaa pelailla tarjolla olevia lautapelejä. Shopping World -myymälässä kävimme ostamassa tax free -hintaisia tuliaisia. Näin päivällä kahdelle ihmiselle riitti hyvin aluksen pienin ja edullisin hyttiluokka Inside Piccolo Two.
Retro Bar & Dancingissä on kaikille tekemistä!
Laivojen viihteen ykkönen: BINGO!
1600 neliömetrin myymälstä löytyy varmasti jokaiselle jotakin.
Olimme ostaneet linja-autoliput etukäteen Matkahuollon nettisivuilta Turusta Uuteenkaupunkiin. Majoituimme puolisoni isällä ja isillä, jossa oli antoisaa vaihtaa kuulumisia pitkästä aikaa myöhään yöhön. Laukussa oli myös valmiiksi paluuliput Turkuun seuraavalle päivälle.
Kauppakeskus Hansa oli Turussa shoppailukohteemme.
Bussilla pääsimme kätevästi takaisin Turkuun, johon molemmat olimme sopineet tapaamiset. Vietinkin mukavan päivän ystäväni Mäkkärin kanssa shoppaillen, herkutellen ja kuulumisia vaihtaen. Illalla oli aika suunnata takaisin Turun satamaan, jossa meitä odotti jälleen Viking Linen M/S Viking Grace.
Perinteistä joulutunnelmaa M/S Viking Gracella.
Merimatkamme kotiin alkoi joulupöydän äärellä, jota voin suositella lämmöllä kaikille. Viking Linen buffet-ravintoloiden joulupöydät on katettu tapaninpäivään asti. Ruotsalainen huippukokki Leif Mannerström (tunnettu mm. Michelin-tason ravintolastaan) on suunnitellut Viking Linen joulupöydän 2015 tarjonnan. Gourmet-tason joulupöytiin katetaan perinteisiä herkkuja sekä ruotsalaisia erikoisuuksia. Lisäksi minun on aivan pakko mainita loistavasta palvelusta - buffetissa asiakkaat ohjattiin henkilökohtaisesti pöytiin ja kerrottiin mitä missäkin on tarjolla. Jouluisesta illallisesta jäi kylläisen mahan lisäksi erittäin positiivinen mieli.
M/S Viking Gracen Arcade oli saanut ylleen upean talvisen tunnelman.
Paluumatkalla hyttinä meillä oli kolmen hengen Inside Double Three -luokan hytti. Hytti oli varustettu parivuoteella sekä yhdellä yläsängyllä. Tilava WC sekä miellyttävä sisustus olivat mieleeni, sekä parivuoteen ihanan pehmeät peitot.
M/S Viking Gracen Inside Double Three -luokan hytti.
Aamiaisella oli rentouttavaa seurata saaristoa isosta ikkunasta.
Hyvin nukutun yön jälkeen suuntasimme aamiaiselle Sweet & Salty Caféhen. Nautimme aamiaista Arcaden puolella, ja samalla näimmekin sukulaisiani pitkästä aikaa. Jutustelun jälkeen säntäsimme vielä Shopping Worldiin ostamaan itsellemme tax free -tuliaisia, ennen kuin meidän olikin jo aika nousta aluksesta Maarianhaminaan.

Vastaan tuli Viking Linen M/S Viking Cinderella.
Shoppailijan paratiisi merellä.
Meidän neljä innokasta Ella-kissaa oli kotona vastassa, joista olivat naapurit huolehtineet matkamme ajan.