maanantai 11. toukokuuta 2015

Oy Suomi – Finland Ab

Paremman palvelun puolesta.

Aikuisten puheiden perusteella pystyin jo lapsena sanomaan, että valtion, kuntien ja kaupunkien virastojen toiminnassa ei ole aina järkeä. Miten inhottavaa onkaan saada esimerkiksi ilmoitus Verohallinnosta, että tarvitsee itse hankkia heille selvitys Kansaneläkelaitoksesta? 

"Saa" jonottaa viraston puhelinpalvelussa ja seuraavaksi alkaakin tolkuton puhelun yhdistäminen asiakaspalvelijalta toiselle. Mitenkäs se tunne, kun astelet mukavasti sujuneen päivän lomassa verotoimistoon ja vastassa on tuskallisen jonottamisen jälkeen naama nurinpäin oleva virkailija? Onneksi hän muistaa hymyn sijasta kuitenkin lykätä eteen kasan kaavakkeita täytettäväksi. Käsittelyajat ovat myös näillä virastoilla jotain aivan käsittämätöntä. Esim. rahallista tukea odottavalla henkilöllä ei välttämättä ole aikaa odottaa päätöstä useita viikkoja.

Miksi ei voisi olla yhtä yleistä virastoa, Oy Suomi – Finland Ab? Tämän alta löytyisi kaikki tarvittava syntymästä kuolemaan. Olisiko silloin mahdollista selvittää asiansa yhdellä puhelinsoitolla tai virastokäynnillä? Jokaisesta tehtäisiin oma sähköinen profiili, joka helpottaisi asiointia yhteisvirastossa. Ei tarvitsisi erikseen täyttää perustietoja joka toiseen lomakkeeseen, virkailijat voisivat käsitellä asioita nopeammin ja kotona voisi tarkastella netitse omaa profiilia sekä käsittelyn tilaa.


Tällä hetkellä toiminta on mielestäni kuin surkeassa ravintolassa:
1. Tarjoilija mumisee asiakkaalle jotain, mutta suosittelee asiakasta tekemään tilauksen suoraan kokilta.
2. Kokki ottaa vastaan tilauksen, mutta ajattelee tilauksen sopivan paremmin naapurissa olevan ravintolan hoidettavaksi. 
3. Asiakkaan tuleekin erikseen vahvistaa tarjoilijalle, että annoksen voi tehdä viereisessä ravintolassa.
4. Asiakkaan odottaessa annostaan hänellä rikkoutuu lasi. Valitettavasti tarjoilija ei voi siivota sirpaleita, mutta suosittelee asiakasta soittamaan paikalle siivoojan.
5. Seuraavaksi kokki pyytää lisäselvitystä annoksen lisukkeesta.
6. Lopulta asiakas menettää hermonsa ja poistuu ravintolasta.
7. Kolmen viikon kuluttua hän saa postia, että annos on valmis kahden viikon kuluttua.
8. Viiden viikon kuluttua asiakas saa annoksensa.


-Roope-

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti