lauantai 21. toukokuuta 2016

Viisumatkojen viisumatka

Viisumaiden viisumaahan

Kymmenen vuotta sitten Lordi voitti Eurovision laulukilpailun ja seuraavat kisat järjestettiin Suomessa vuonna 2007. Tuolloin kävin äidin kanssa katsomassa Harttwall Arenalla kilpailun harjoituksia. Suuri haave päästä paikanpäälle toteutui, mutta haave päästä varsinaiseen live-kilpailuun jäi tuolloin vielä elämään. Viime vuonna Ruotsi voitti kilpailun ja aloimme välittömästi suunnitella ystäväni Mäkkärin kanssa matkaa vuoden 2016 kilpailuun.
Maarianhamina varhain aamulla.
Viisut sekä itse matka on nyt takana. Vuoden verran suunnittelimme, odotimme, jännitimme ja olimme iloisia tulevasta viisumatkasta. Matka olikin todella onnistunut, jota varmasti edesauttoivat hyvät matkavalmistelut.
M/S Gabriellan uusi Grill -ravintola.
Wine Bar on uusi ja tyylikäs ajanviettopaikka M/S Gabriellassa.
M/S Gabriellan uusi yökerho Club Mar.
Ainutlaatuisia makuelämyksiä tarjoilee M/S Gabriellan uusi No Name -ravintola.
M/S Gabriellaa uusittiin keväällä 2016 Ruotsissa Landskronan telakalla.
M/S Gabriellan uudistuessa muistettiin myös shoppailijoita!
Mäkkäri lähti matkaan Helsingistä kohti Tukholmaa jo edellisenä iltana, mutta itse astelin laivaan sen poiketessa Maarianhaminassa varhain torstaiaamuna. Merimatka Tukholmaan taittui tyylikkäästi juuri uusitulla Viking Linen M/S Gabriellalla. Aluksen ravintolamaailma on uudistunut kahdeksan uuden ruoka- ja viihderavintolan myötä. Lisäksi mm. Tax Free-myymälä oli uusittu lattiasta kattoon ja osa hyteistäkin oli saanut aivan uuden sekä raikkaan ilmeen. M/S Gabriellan uudistukset ovat todella upeasti toteutettuja ja mielestäni se on ehdottomasti tyylikkäin Helsingistä Ahvenanmaan kautta Tukholmaan seilaavista aluksista. Söimme aluksen Food Garden-ravintolassa erikoisaamiaista. Herkullinen ja runsas valikoima aamiaisruokia oli tarjolla kauniissa ympäristössä. Aamiaisen kruunasivat erityisen ystävällinen palvelu sekä pöytiin tarjoillut kuumat juomat ja kuohuviini.
Food Gardenin ylellinen erikoisaamiainen.
Erikoisaamianen antaa aamulle hohtoa.
Laivan saavuttua viisumaan pääkaupunkiin aloimme pikkuhiljaa poistua maihin. M/S Gabriellaan on ehdottomasti päästävä pian uudelleen! Aurinkoisessa säässä suuntasimme matkatavaroinemme pitkin Tukholman tunnelbanaverkostoa Scandic Park-hotelliin. Hotelli on taattua Scandicin laatua ja palveluun on selvästi kiinnitetty huomiota. Hotellin terassilla olikin mukava kilistellä viisupäivälle!
Tukholman Scandic Park.
Euroviisukylä oli rakennettu Kungsträdgårdenille. Tarjolla oli tapahtumia, ruokaa, juomaa sekä myyntikojuja. Ostimme asiaan kuuluvat Eurovision-paidat ja vierailimme puistoon pystytetyssä City Skylinerissä. Tornista avautui yli 80 metrin korkeudessa upeat näköalat Tukholmaan. Viimeksi olinkin katsonut Tukholmaa ylhäältäpäin alakouluikäisenä. Ennen suuntaamista pääkallopaikalle söimme vielä puiston laidalla sijaitsevassa TGI Friday's-ravintolassa. Ruoka oli erittäin maukasta ja palvelu miellyttävää, vaikka suuresta asiakasmäärästä johtuen meidät ehdittiinkin kertaalleen unohtamaan.
City Skyliner
Korkealta avautui mielenkiintoiset näköalat Tukholmaan.
Masut täysinä lähdimme vyörymään kohti Globenia, jossa järjestettiin Eurovision laulukilpailu vuosimallia 2016. Jännitys tiivistyi tunnelbanassa metrojunan lähestyessä areenaa. Ihmisiä oli hurjasti liikkeellä iloisella fiiliksellä. Turvatarkastuksesta selviydyttyämme siirryimme paikoillemme odottamaan toisen semifinaalin alkua. Areena täyttyi pikkuhiljaa eri maiden kansalaisista. Tunnelma tiivistyi lähetysajan lähestyessä - nautimme esityksistä ja kertasimme ohjeita lähetystä varten.
TGI Friday's
Unelma kävi toteen! Istuimme Mäkkärin kanssa viisumaiden viisumaassa ja seurasimme Eurovision laulukilpailun suoraa lähetystä paikanpäällä. Kaikki oli viimeisen päälle hiottu ja tunnelma oli mukaansatempaava, esitykset vieläkin parempia kuin televisiossa. Kokonaisuudessaan upea elämys! Onnellisina seurasimme tätä huikeaa spektaakkelia.
Euroviisuhumua!
Henkeäsalpaava tunnelma valtasi Globenin!
Mieletön kokemus!

Kaikki hyvä loppuu aikanaan, niin myös toinen semifinaali. Kokemusta rikkaampana poistuimme Globenista ja "pikkuhiljaa" siirryimme kohti majapaikkaamme. Pitkä päivä oli takana, joten unta ei tarvinnut odotella!
Globen toimi jo toistamiseen Eurovision laulukilpailun pääkallopaikkana.
Aamulla heräsimme Scandicin aamiaiselle. Olihan siinä tason pudotusta edellisaamun Viking Linen M/S Gabriellan erikoisaamiaiseen verrattuna, mutta mahat täytyivät hyvää tahtia aamiaisruoista. Aamiaisen jälkeen kirjauduimme ulos hotellista ja aloimme metsästää kampaamoa Mäkkärille.
Ihana loma!
Strawberry Daiquiri
M/S Viking Cinderella Tukholmassa.
Illalla Tukholmasta oli tarkoitus lähteä Viking Linen M/S Viking Cinderellan kyydillä Maarianhaminaan. Ennen sitä Mäkkäri kävi ottamassa kampauksen iltaa varten ja kävimme terassilla nauttimassa kesäisestä säästä. Turvatarkastusten jälkeen pääsimme pian nousemaan satumaisen M/S Viking Cinderellan kyytiin.
Keula kohti Ahvenanmerta!
Mäkkäri oli ensimmäistä kertaa kyseisen laivan kyydistä, mutta silti se sai heti häneltä suosikkilaiva-tittelin. M/S Viking Cinderella säväyttääkin mukaansatempaavalla kolmikerroksisella yökerholla, tyylikkäällä sisustuksella ja perinteisellä risteilytunnelmalla. Merimatka kohti paratiisisaarta alkoi laivan keulassa kannella 8 herkutellessamme merimaisemia sekä Viking Buffetin tarjontaa. Menojalkoja alkoi jo vipattaa, joten pikaisen shoppailukierroksen jälkeen suuntasimme Étage-yökerhoon. Nuorekasta meininkiä oli tarjolla tauotta ja ilta sujuikin rattoisasti tanssilattialla hittibiisien tahdissa.
M/S Viking Cinderella on rakennettu Suomen Turussa.
M/S Viking Cinderellan Viking Buffet.
Viking Buffet vie kielen mennessään!
Jälkiruokapöytä Viking Buffetissa oli piste i:n päälle.
Aamuksi laiva oli saapunut Maarianhaminaan ja meidän täytyi poistua lyhyiden, mutta makoisten unien jälkeen. Unta tosiaan maittoi sen verran, että meillä tuli kiire poistua aluksesta ennen sen seuraavaa lähtöä takaisin Tukholmaan. M/S Viking Cinderella säväytti jälleen kerran!
Sthlm Node Concept - Étage
Terminaalista suuntasimme Mäkkärin seuraavaan majapaikkaan Hotell Cikadaan. Nautimme aamiaisen hotellilla ja lähdimme shoppailemaan idyllisen Maarianhaminan putiikkeihin. Pyörähdimme vielä meillä Godbyssä, ennen kuin lähdimme vanhemmilleni seuraamaan Eurovision laulukilpailun finaalia. TV-lähetystä oli mielenkiintoista seurata erilaisin silmin, koska olimme juuri katsoneet edellisen lähetyksen paikan päällä Globenilla. Onnea viisuvoitosta Ukraina!
Amorella "Amo Pamo"
Sunnuntaina juhlistimme vielä useiden vieraiden kanssa lapsiemme Gabriellan, Mariellan ja Amorellan syntymäpäiviä. Kakkukahvien jälkeen Mäkkärin oli aika suunnata satamaan ja lähteä kohti Manner-Suomea. Saimme yhdessä jakaa todella ikimuistoiset päivät! Ihana matka, upea show ja hauskat partyt. Pööfekt!

-Roope-

1. Kiva postaus =)

- Mai

2. Hauskaa lukee tätä näin kuukausia jälkeenpäinkin, oot kyllä värikkäästi kuvaillu kaikkia meijän kommelluksia! :DD